Etoro Sluit Mijn Crypto .nl
Meldingen
Alles wissen

Komt er wel of niet een zaak?

jcy
 jcy
Topic starter
(@jcy)
Active Member
Deelgenomen: 4 maanden geleden

Vooral gericht aan de oprichter van dit platform: Komt er - met het laatste nieuws van etoro in gedachten - nu nog wel of niet een zaak?

9 reacties
Modified
(@modified)
Eminent Member

Dit is een kwestie van wat er door eToro wordt aangeboden als oplossing. Mijn voorstel is om namens een ieder als individu eerst een klacht in te dienen bij eToro, DNB en AFM. Binnenkort wordt hiervoor een instructie verstuurd naar jullie door de oprichter/ moderator van dit platform met daarin formats, die jullie zelf dienen aan te vullen voor je eigen situatie. 

Als je in afgelopen week of weken zelf al je posities hebt gesloten, dan vrees ik dat daar weinig tegen te doen is. Ik heb op dit platform ook mensen gewaarschuwd om dat niet te doen, omdat je dan per definitie uit eigen beweging een handeling uitvoert en dat je kansen op vergoeding zal verminderen/ wegnemen. Het enige waar ik wel met juristen voor in contact ben is om af te dwingen dat we de assets naar andere dienstverleners kunnen overzetten. EToro weigert vooralsnog deze optie te bieden en dat is onacceptabel. Het versturen van de bovengenoemde klachten aan eToro, DNB en AFM kan hier mogelijk al een goede bijdrage aan leveren door de druk op Etoro op te voeren.

Beantwoorden
3 Reacties
M.Samiyi
(@m-samiyi)

New Member

@modified "omdat je dan per definitie uit eigen beweging een handeling uitvoert en dat je kansen op vergoeding zal verminderen/ wegnemen." dit klopt niet echt. zij hebben druk uitgeoefend op ons om onze posities te sluiten door aan te geven dat zij dat automatisch zouden doen met een deadline. Dus ik ben niet echt eens met wat je zegt. 

Beantwoorden
Modified
(@modified)

Eminent Member

@m-samiyi Ik had dezelfde redenatie, maar ik heb me dit laten vertellen door een advocaat. Zelf heb ik hier geen ervaring mee, dus vertrouw dan meer op iemand in het vak.

Beantwoorden
ESMC
 ESMC
Admin
(@esmc)

@modified heb je eigenlijk nog reactie vernomen van Etoro over het kunnen verhuizen van je crypto bezittingen of is dat ook doodgebloed? Ik heb zoveel verschillende oplossingen voorbij zien komen bij Etoro, het verschilt soms echt per gebruiker, dat je je afvraagt of ze er niet veel beter aan zouden doen om gewoon één lijn te trekken. Dan hebben zowel zij als wij, de gebruikers, duidelijkheid. Nu wordt ieder ticket doorgestuurd aan een betreffende afdeling, gaan er weken overheen, en is alles maatwerk. Compleet idioot eigenlijk.

Beantwoorden
jcy
 jcy
Topic starter
(@jcy)
Active Member

Bedankt voor je snelle reactie. Om de druk op te voeren ben ik ook een discussie op Twitter gestart. Zie https://twitter.com/buycryptonl/status/1351504783400701953 De manier waarop dit allemaal gaat is ronduit schofterig. De accountmanager komt enkel met kansloze excuses en schuift de schuld zo door naar DNB. Hoe zit het met de honderden euro's aan fees en spreads die we betaald hebben bijvoorbeeld? Geen oplossing/compensatie is echt geen optie. 

Beantwoorden
2 Reacties
Modified
(@modified)

Eminent Member

@jcy Ook hiervoor heb ik al uitgebreide mailwisselingen gehad met eToro. Ook zal je dit terugzien in de klachtenbrief. Het enige wat er niet inzit is vergoeding omtrent de flare tokens. Deze moet je zelf nog wel toevoegen aan de klachtenbrief

Beantwoorden
Gabby
(@gabby)

New Member

@jcyik heb hierop gereageerd. Ik vond hun reactie ronduit laconiek door aan te geven dat de posities open kunnen blijven.

Beantwoorden
Gabby
(@gabby)
New Member

Hoi allemaal,

Ik heb zojuist ook een uitgebreide klacht ingediend bij Etoro, want ik had wel drie van de vier accounts gesloten. En nu blijkt dat dat niet nodig is. Daarbij kreeg ik die melding pas gisteren in mijn feed en zag dat die al drie dagen oud was. Net in die tijd dat ik twee grote accounts had gesloten. Net als de meesten van jullie ben ik echt niet gecharmeerd van hoe ze dit hebben aangepakt (en dat is een understatement). Ik ga ook kijken wat de reactie wordt op mijn klacht. Maar, en ik zou wel graag meegaan in een potentiele aanklacht als we dit gaan doen. 

Gabby

Beantwoorden
Modified
(@modified)
Eminent Member

Hi allen, 

Even een update want ben uit de lucht geweest op dit platform. Na behoorlijke druk te hebben uitgeoefend op Etoro, DNB en AFM kwam Etoro natuurlijk met de mededeling dat ze onze crypto assets niet zouden liquideren (toeval??). Ondanks herhaaldelijk verzoek en een formele klachtenregen aan Etoro weigeren ze de crypto's naar de wallet over te zetten en ook willen ze niks vergoeden qua spreads. Ik heb het opgegeven, omdat dit mij heel veel tijd en energie heeft gekost.

Ik ben ook met meerdere advocaten in contact geweest die hebben geadviseerd over de 1ste stap: klacht aan DNB en AFM. Ook heb ik ondertussen reactie van DNB en AFM gehad met het antwoord dat ze in principe niet garant staan voor hoe Etoro handelt en dat het probleem dus met Etoro opgelost dient te worden. Lekker makkelijk natuurlijk. Maar zoals gezegd denk ik wel degelijk dat die druk heeft geresulteerd in uitstel van de liquidatie dus dat is mooi meegenomen. Ik denk niet dat het zin heeft om nog allen een klachtenbrief te sturen naar DNB op dit moment namens jezelf.

Zelf heb ik met de verbeterde cryptokoers nu alles uit Etoro getrokken en met een marginaal verlies de boel kunnen verlaten (dankzij XRP zoals meeste van julloe ook wel zullen hebben). Mocht je zelf toch nog juridische stappen overwegen, zie hier de mail die ik vandaag ontving van een advocaat die namens meerdere Europese eToro klanten werkt om Etoro te lijf te gaan:

Dear eToro user,

You are receiving this message because you contacted either the Vesenjak Law Firm or Professor Jurij Toplak regarding eToro.

Thank you for contacting us. In this group message, we explain our activities about eToro. Due to a large number of inquiries, we were unable to respond to each of you individually. We apologize for sending this group message. Please expect to hear from us with a personalized individual letter within the next ten days.

Some of you contacted us because you were a victim of the eToro's January 8, 2021 closure of all European customers' leveraged positions on cryptocurrencies. Some of you informed us about various other problems with eToro. We will first explain our activities regarding the January 8 closure, and then we will explain possibilities in other cases.

The January 8, 2021 closure of leveraged positions

The closure of leveraged crypto positions was a violation of clients' property rights. The Vesenjak Law Firm, led by attorney Slavko Vesenjak, and joined by law professor Jurij Toplak, adjunct professor at Fordham Law School in New York, leads a global team of experts who assist victims of eToro's action.

We will do everything to prove in courts that eToro's actions were illegal. The leveraged position, and associated stop-loss limit chosen by a user, constitutes a contract. The Terms and Conditions provision that is unusual or allows a company to end such a leveraged position one-sidedly is illegal. Also, a company violated the law if it did not explicitly inform a user about the terms' change. Any court should disregard such a Terms and Conditions rule. The eToro's Terms and Conditions provision, which allowed a one-sided ending of the leveraged position, was unusual, and eToro did not explicitly inform users about it. The case law of all European democracies' courts is clear that courts should ignore such Terms and Conditions' clauses. The European Union law (the recently enacted EU directive on consumer protection, among other things) is clear about it, too. 

In other words, under EU law, "terms and conditions" have to be fair. Unfair terms are not binding. The contract is not allowed to create an imbalance between your and the platform's rights and obligations. Any ambiguities will be interpreted in your favor. The eToro's "terms and conditions" are full of terms for which we are confident are unfair and unlawful. Among these are the terms under which the eToro ended your leveraged positions.

We will do everything to prove in courts that your eToro's leverage contracts are valid, and we will ask courts to confirm that they are valid. We plan to prove that Bitcoin and other cryptocurrencies have risen above the price at which eToro ended the contracts on January 8, 2021, and you are suffering substantial financial loss. 

We have made connections with several scholars, experts, and organizations willing to testify in courts or submit written testimonies confirming our arguments. We plan to hold a virtual media conference. Please let us know if you are willing to share your experience with eToro. Media is interested in various personal stories.

You should get $2000 for each $100 invested in January

We will ask the courts to rule that the leveraged contracts are valid or award an investor the maximum they would get if eToro did not close positions. This way, an investor who invested $100 in early January 2021 with a leveraged CFD contract may be awarded about $2000. 

We plan other activities to protect your investments 

In the first stage, we plan to file three or four lawsuits in several European democracies on behalf of individual investors. Please let us know if you are willing to be one of these investors. We are trying hard to make legal proceedings free of charge for you. If you know an attorney in your country who would be willing to represent you pro bono, please let us know immediately. Also, please let us know if you are ready to cover part of the proceedings' costs. We will probably file at least some of the first lawsuits in countries with fast courts and robust consumer protection.

We expect the courts to rule in at least some of these cases within six to twelve months. These judgments will serve as model judgments for all other cases.

In the second stage, we plan to negotiate with eToro to return your leveraged positions or pay you compensation. If no agreement is reached, we plan to file lawsuits for other eToro's victims. In these court proceedings, courts will most probably follow the first phase's courts' principles.

It is essential that you send us your data to stay in contact. We developed a form for you and others here: https://vesenjak.si/en/etoro.html&source=gmail&ust=1614267170673000&usg=AFQjCNEezxXY7SrOAiFh4iv9DDUaFiNtL A"> https://vesenjak.si/en/etoro.html  We invite you to share news, and the online form, with others you know that eToro has hurt, and together we can achieve justice. It will not cost you anything to submit your data and to stay informed about further developments. Our lawyers will do everything to make legal proceedings cost-free or at a low cost. We contacted European consumer protection organizations and bodies that will protect your rights. We will work with you and file lawsuits in several EU member states to achieve justice for you.

Some of you informed us that eToro asked you to change the margin to 100 percent. Others have agreed to accept small amounts of one or two dollars and decided in exchange to give up your rights to compensation or re-opening of the closed leveraged positions. If you do so, you may lose your claim. 

Other claims against eToro
Apart from the January 8 leveraged positions' closure, we have received dozens of messages and testimonies about eToro's dubious practices. Some of you called them fraudulent, and others felt deceived. Many of you requested the withdrawal of funds from eToro accounts, and after several days, money has still not arrived in your bank accounts. Others never agreed to the Terms and Conditions, which eToro claims bind you. If you feel that eToro violated your rights or property, share your experience. We will do everything to help. Please allow us three weeks to respond to you individually.

Other activities to improve eToro's practices

We feel a moral obligation to warn the European public about their consumer rights and make sure that authorities revoke the licenses of companies with unfair terms and conditions. We plan a series of awareness-raising activities to improve financial services' providers' practices in Europe. Hopefully, eToro and other providers of online financial services will improve their terms and practices.

Sincerely Yours,

The Vesenjak Law Firm
Beantwoorden
Deel:
Schuiven naar boven